Goed slapen als HSP-er: 10 ongebruikelijke tips

Goed slapen als HSP-er: 10 ongebruikelijke tips

 

Laatst was ik op vakantie met mijn lief. En dan begint thuis al de vraag: kussen mee of niet? Want we gaan naar een vreemd hotel. In Frankrijk. Met waarschijnlijk van die rare rolkussens. En ik weet ook al niet hoe de matras is en of het donker genoeg zal zijn. Zucht.. daar begint m’n hsp-gemiemel al, (oordeel ik toch weer stiekem een beetje over mezelf).

Maar hé, we hadden afgesproken dat ik alle rare hsp dingetjes van mezelf zou accepteren dús moet ik ervoor zorgen dat ik goed slaap anders ben ik overdag niet fit en veel te snel overprikkeld. Kussen mee dus. Neemt wel veel plaats in vind mijn lief. Jammer dan! Hotelkamer valt mee. Het ruikt er wel raar en ik kan de gedachte over wie er allemaal in gelegen hebben moeilijk loslaten.

Aangekomen in het huisje op ons vakantieadres. 2 slaapkamers. Hmm… welke te kiezen? De bedden zijn op z’n Frans: romantisch smal. Bij ons noem je dat een twijfelaar. Ik twijfel tussen beide kamers. Hoe is de matras? Veel te hard. Allebei. Rare wollen dekens en het luik gaat net niet helemaal dicht dus komt er daglicht doorheen. Niet fijn. Wel fijn: ons eigen beddengoed. Dat ruikt lekker vertrouwd.

We kiezen er een en doen geen oog dicht. Allebei niet. Nog onrustig van de reis liggen we alle twee te woelen en te draaien in het smalle bedje. Ons er beide van overbewust dat de ander last van je heeft. Zucht, dit wordt ‘m dus ook niet. De dag erna: andere kamer geprobeerd. Mmm. Hier hangt een rare vibe. Niet fijn. Mijn partner is ook HSP en snapt dus wat ik bedoel. Toch maar geprobeerd en weer een gebroken nacht. En dan heb ik alle maatregelen van thuis ook nog mee: op maat gemaakte oordopjes, 2 aparte dekbedhoezen om ieder zelf in te kruipen, een piepklein zaklampje zodat ’s nachts het licht niet aan hoeft om naar de wc te gaan. Glaasje water op het nachtkastje. Doekje over het lampje naast het bed etc.

Nacht 3 besluiten we om dan maar apart te gaan liggen. Het voelt wat ongezellig maar we liggen elkaar niet meer in de weg. En slapen beter. Het went ook wel naarmate we langer in het huisje zijn.

We zijn het ook niet gewend om 14 dagen naast elkaar te slapen. Mijn partner snurkt nogal en slaapt heel onrustig. Ik ook trouwens dus we hebben al snel last van elkaar. Thuis latten we al 16 jaar naar volle tevredenheid. We slapen 2 nachten per week bij elkaar en dat vinden we beiden meer dan genoeg. Ik merk weleens dat daar een soort taboe op zit. Als of je dan niet  genoeg van elkaar houdt of dat je seksleven dan slecht is of zo. Ik denk dan altijd dat oververmoeidheid nóg slechter voor je libido is.

Ik was laats in gesprek met een cliënt die last had van een partner met sleep terrors. Ze deed geen oog dicht, was oververmoeid en functioneerde overdag niet goed maar bleef wel de situatie in stand houden. Wat ik ook voorstelde: een breder bed, aparte matrassen, 2 dekbedden, apart slapen, oordopjes. Ze wilde het allemaal niet. Toen ik doorvroeg bleek dat ze bang was dat anderen zouden denken dat haar huwelijk slecht was bij zulke maatregelen. Wonderlijk! Wat anderen eventueel zouden kunnen denken was belangrijker dan haar nachtrust. Het zette mij aan het denken over dit onderwerp.

HSP en slapen kan echt wel een uitdaging zijn. En je maakt het jezelf een stuk lastiger door jezelf op te leggen dat het moet zoals jij denkt of verwacht dat iedereen dat doet en dus hoort. En iedereen wordt een paar keer per nacht wakker en valt dan weer in slaap. Het is een mythe dat je pas goed slaapt als je in 1 ruk doorslaapt. Dat komt bijna niet voor. Dat haalt de druk van ‘o jee-ik-moet-minstens-8 uur-doorslapen er een beetje vanaf.

Kijk naar wat je nodig hebt in jou individuele situatie. Als apart slapen de oplossing is dan is dat zo. Iedereen blij. Moet je je zelf wel nog even toestemming geven dat dat oké is. Nu gebruik ik meteen de meest extreme oplossing maar een breder bed met 2 matrassen en ieder een apart dekbed lijkt mij heel haalbaar en heeft weinig met romantiek en een insukkelend liefdesleven te maken. Mijn ervaring is dat naarmate je langer bij elkaar bent je toch wel wat meer moeite moet doen om het spannend en spontaan te houden tussen de lakens maar dat is weer een heel andere blog.

Door de jaren heen heb ik goed gekeken naar wat ik nodig heb om goed te kunnen slapen. Doordat er veel meer info via je zintuigen binnenkomt ben je veel gevoeliger voor geluid, licht, geuren, hoe je deken kriebelt, hoe je kamer ruikt. Hoe de sfeer erbij hangt en noem maar op. Hou van jezelf en hou daar gewoon rekening mee. En zet allereerst overboord dat je een pietlut of zeur zou zijn. Het gaat erom dat jij goed kunt slapen. Dan voel je je veel beter en ben je ook nog eens aangenamer gezelschap!

De vakantie was verder heel erg leuk. Lekker veel geslapen en genoten van de stilte. En na 1 week thuis krijg ik het toch weer voor elkaar om 12 uur in een etmaal te slapen. Blijkbaar had ik dat nodig. Dat vind ik dan tegenwoordige helemaal prima. Net als op een regenachtige zondag de hele dag in je pyjama rondlummelen. Heerlijk! Ik heb dan het gevoel dat ik die dag niet ‘aan’ hoef.

Nog even al mijn tips op een rij:

  • Laat op maat gemaakte oordopjes maken
  • Investeer in rolluiken of dikke donkere gordijnen als je last van het licht hebt
  • Koop een wake up light om natuurlijk wakker te kunnen worden
  • Neem een breder bed met 2 matrassen: zo heb je minder last van elkaar
  • Neem voor elk een apart dekbed, dat voorkomt getrek en geduw ’s nachts
  • Maak een naar-bed-gaan-en-slapen ritueel voor jezelf (bekertje warme melk, kopje thee, nog even lezen, mediteren. Mogelijkheden genoeg)
  • Geen tv op de slaapkamer, ga lekker lezen (boek of e-reader)
  • Sowieso geen schermen aan: het blauwe licht zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap valt
  • Laat het licht uit als ’s nacht eruit moet om te plassen, dan word je minder wakker
  • Slaap genoeg! Gemiddeld is tussen de 7 en 9 uur uur. Niemand doet het goed op minder

 

En vooral: kijk naar wat jij nodig hebt en vind jezelf vooral geen muggenzifterige zeurkous. Slaap lekker!

 

Laat je me hieronder weten wat jouw rare slaapdingetjes  zijn? Ik ben benieuwd! Ook naar jouw oplossingen

6 thoughts on “Goed slapen als HSP-er: 10 ongebruikelijke tips

  1. Insomnia:
    Lang geleden dat ik met slapen / goede nachtrust moeite had, Slapen gaat me gewoon goed af gelukkig en is m`n 1e natuur geloof ik. Jaren geleden toen ik net op m`n flatje ging wonen werd ik gek van alle geluiden om me heen (Gehorig). Een onderbuurman… of bovenbuurman… Nee.., meer naar achter geloof ik…, Sorry het maakt ook niets uit waar die beste man woonde, maar om de 2/3 dagen begon dit heerschap steeds rond de zelfde tijd met zijn boormachine te keer te gaan en wel op een zeer irritante manier.. Even boren, stoppen, daarna weer even kort, lang, lang,… kort enz… Pfff… (zou het een hulpvraag zijn ?). Het wekte grote ergernis bij mij op en ik begon te fantaseren naar wat zich daar allemaal afspeelde… (hu-ùmmm..) . Ik stelde me voor hoe zijn vrouw, schaars gekleed in sexy lingerie van haar slaapkamer werd gelokt terwijl hij met zijn bierbuik in een veel te strak singletje en sexy witte onderbroek wijdbeens en hevig zwetend in de muur zat te boren met z`n grote legerlaarzen aan… De rest laat ik aan uw fantasie over… (heftig !).
    Zo kon ik er tenminste nog enigzins om lachen (relativeren dus). Zelf had ik vaker nachtdienst en dan begon er +- 8 uur weer een of andere onverlaat te verbouwen enz… ik deed geen oog meer dicht en uiteindelijk vroeg of ik bij een vriendin mocht slapen… Later bedacht ik me: Ik laat mijn leven niet gijzelen door anderen en moet het maar van me af zetten en het gewoon accepteren (makkelijker gezegd dan gedaan, maar helemaal waar). Ben op zoek gegaan naar de stilte in mezelf en heb me voor alles afgesloten dat ik als storend zou kunnen ervaren. Het resultaat is geweldig, ik kan gewoon gaan slapen ook al stijgt er een jumbo-jet naast me op… Ik kon het ook niet geloven, maar het is zoals ik al zei mijn eerste natuur geworden…Thank God !

  2. Heel herkenbaar Anouk, en ik maar denken dat het raar is wat ik allemaal nodig heb om te kunnen slapen 😉
    Inderdaad, eigen matras, eigen dekbed, op vakantie eigen kussen mee, op vakantie ramen afplakken tegen het licht;) oordopjes, handdoekje over het nachtlampje omdat ik het licht te fel vind etc.

  3. Etherische olien…. De braindeadmix in combi met serenity capsules (met oa lavendelolie die je in mag nemen ) Word ik blij en uitgerust van

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *